Wtorek, 19 marca 2024, Imieniny: Aleksandryny, Józefa, Nicety PL EN | |

Oferta lekcji muzealnych

 

LEKCJE MUZEALNE

Oferta dostosowywana jest do wieku zwiedzających i stopnia zainteresowania konkretną tematyką. Lekcje realizowane są  w Rezerwacie Archeologicznym Genius loci na Ostrowie Tumskim w Poznaniu i w kościele Najświętszej Marii Panny in Summo.

Cena obejmuje: bilet wstępu do Rezerwatu (grupa do 25 osób), projekcję filmu, prezentację multimedialną na wybrany temat oraz zwiedzanie Rezerwatu z archeologiem.

Czas trwania: 1,5 do 2 godzin.

Cena: 220 zł w języku polskim / 280 zł w języku angielskim

Cena lekcji muzealnej on-line

j. polski 140 zł

j. angielski 190 zł

(lekcja on-line trwa od 30-45 minut) 

Zapisy na lekcje muzealne przyjmujemy z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem.

 

  • Tysiąc lat temu na Ostrowie Tumskim…

Tysiąc lat temu życie na Ostrowie Tumskim wyglądało zupełnie inaczej niż dzisiaj. Przedmioty codziennego użytku, ubrania czy domostwa różniły się od tego co znamy dzisiaj. Lekcja podzielona jest na dwie części: w pierwszej uczestnicy dowiadują się jak wyglądała codzienność mieszkańców wyspy przed tysiącleciem, a w drugiej część zajęć sami próbują ułożyć makietę grodu na wyspie Ostrów.

 

  • Zabawki Mieszka i Dobrawki

Czym bawił się książę Mieszko gdy był dzieckiem? Czy zabawki, którymi obecnie bawią się dzieci są podobne do tych sprzed tysiąca lat? Jakie gry i zabawy miały dzieci w średniowieczu i czy ich dzieciństwo różniło się tak bardzo od współczesnego? W czasie zajęć dzieci dowiedzą się o dawnych rozrywkach najmłodszych mieszkańców wyspy oraz stworzą własnoręcznie grę lub zabawkę.

  • U starego złotnika.

W grodzie na Ostrowie obok palatium księcia, stała mała, niepozorna drewniana chatka o olbrzymim znaczeniu. Mieściła się w niej pracownia złotnicza, w której wytwarzano ozdoby dla dworu oraz duchowieństwa. Jaka biżuteria była tam wytwarzana? Czy jakieś ozdoby przetrwały do naszych czasów? Po odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy na lekcję, podczas której uczestnicy, niczym złotnicy księcia, spróbują stworzyć własnoręcznie biżuterię!

  • Archeoskarby

Zwiedzanie nastawione na przybliżenie charakteru pojęcia „skarb” i znaczenie cennych przedmiotów, głównie monet i biżuterii, ukrywanych w przeszłości, a odkrytych na Ostrowie Tumskim i okolicach. Gdzie ukrywano skarby i jaką posiadają wartość naukową numizmaty i ozdoby? Na przykładzie zabytków z Poznania można przekonać się również o bogactwie znalezisk z trenu Wielkopolski.

  • Pałac Mieszka I w Poznaniu

Na Ostrowie Tumskim znajdował się pałac zbudowany w X wieku. Jego fundamenty, odkryte przy kościele Najświętszej Maryi Panny, pozwoliły naukowcom dowiedzieć się jakie funkcje pełnił i jakie miał znaczenie dla ówczesnej administracji. Zajęcia dla starszych grup szkolnych połączone ze spacerem wokół instalacji artystycznej ukazującej zarys murów palatium.

  • Słowiańskie bogi i demony

Panteon bóstw słowiańskich i demonów jest bardzo bogaty. Niektóre istoty w tradycji przetrwały do naszych czasów. Serdecznie zapraszamy na lekcje dzieci, które chcą poznać odpowiedzi na takie pytania jak które bóstwo było najważniejsze i czy wszystkie stwory były  niebezpieczne czy niektóre jednak pomagały ludziom?

  • Archeologia na dotyk.

Czym zajmują się archeolodzy? Jak wyglądają prace wykopaliskowe? Co należy zrobić przed podjęciem prac w terenie? A co dzieje się ze znalezionymi artefaktami po zakończeniu wykopalisk? Zajęcia przeznaczone za równo dla starszych, jak i młodszych uczestników, na których poznamy warsztat pracy archeologa.

  • Średniowieczne cmentarzysko

Wczesnośredniowieczne cmentarzyska różniły się od współczesnych cmentarzy. Na zajęciach przybliżymy podobieństwa i różnice między dawnymi, a współczesnymi pochówkami, inwentarzami, zwyczajami pogrzebowymi. Dowiemy się również jakie informacje przekazują nam pochówki, a także ludzkie szczątki.

  • W gruncie rzeczy, czyli jak przedmiot staje się zabytkiem

Był sobie zabytek... A właściwie na początku wcale nie był to zabytek tylko narzędzie, zabawka albo inny przedmiot potrzebny ludziom w dawnych czasach. Jaką drogę na przestrzeni wieków musiały przebyć przedmioty, żeby dziś znaleźć się w muzealnych gablotach? Czy to, co dziś mamy w rękach kiedyś również stanie się artefaktem? Czy złote skarby to rzeczywiście najcenniejsze zabytki? Zajęcia połączone z warsztatami plastycznymi.

  • Inżynieria sprzed tysiąclecia 

Ufortyfikowanie Ostrowa Tumskiego w Poznaniu w X wieku było największą akcją budowlaną jaką podjęto tu aż do XIX wieku. Łączna długość wałów na wyspie wyniosła około 2 kilometrów. Dzięki odsłoniętym w Rezerwacie Archeologicznym reliktom warowni poznańskiej, mamy okazję podziwiać drewniane konstrukcje i system obronny, który nadał kształt wyspie tumskiej i nadal jest czytelny w jej krajobrazie. Oprowadzanie przybliża problematykę tego jak budowano bez gwoździ, z jakimi prawami fizyki musieli się zmierzyć budowniczowie oraz ile drewna zużyto.

  • Poznań i jego rola w początkach państwa polskiego 

Na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, tysiąc lat temu znajdował się jeden z najważniejszych ośrodków powstającego wówczas państwa polskiego. W X wieku tętnił on życiem politycznym, gospodarczym i religijnym. Tu zapadały najistotniejsze decyzje dotyczące charakteru kształtującego się organizmu państwowego i jego przynależności kulturowej. Wyboru miejsca, leżącego na trasie ważnych szlaków handlowych i komunikacyjnych dokonali Piastowie – pierwsi historyczni władcy Polski. Rangę Poznania w tym okresie poznajemy dzięki badaniom archeologicznym zaprezentowanym podczas zwiedzania.

 

FONTES VOL. 44

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego
w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.