Sobota, 21 grudnia 2024, Imieniny: Honoraty, Seweryny, Tomasza PL EN | |

MOŻLIWOŚĆ BEZPŁATNEGO WYPOŻYCZANIA WYSTAW

MOŻLIWOŚĆ BEZPŁATNEGO WYPOŻYCZANIA WYSTAW

MOŻLIWOŚĆ BEZPŁATNEGO WYPOŻYCZANIA WYSTAW
Uprzejmie informujemy, że istnieje możliwość bezpłatnego wypożyczenia wystaw przygotowanych przez pracowników Rezerwatu. Chętnych zapraszamy do kontaktu mailowego: rezerwat@muzarp.poznan.pl lub telefonicznego: 61 852 21 67.

 

GDY POZNAŃ BYŁ GRODEM… UZBROJENIE

Za panowania pierwszych Piastów rozwój Polski był możliwy dzięki dobrze zorganizowanym siłom zbrojnym. Wojowie, tworzący piesze i konne drużyny, stacjonowali w ośrodkach warownych – grodach. Broń wytwarzano w osadach służebnych, importowano, zdobywano w trakcie walki. Dlatego militaria, formacje wojskowe i taktyka stosowana przez wojska wczesnopiastowskie to dobry sposób na opowieść o historii Poznania i narodzinach państwa polskiego.

Kurator: Mateusz Sikora

 

KRAINA GRODÓW

Opis: Grodziska to tajemnicze i często zapomniane pozostałości obwarowań sprzed wieków. Ukryte w lasach lub pośród pól mają jednak do opowiedzenia własną historię. Wiele grodów wzniesiono na długo przed panowaniem Mieszka I. Inne były ściśle związane z powstaniem państwa Piastów, kiedy potężne twierdze zbudowane z drewna i ziemi, stanowiły centra władzy książęcej. Jeszcze inne spłonęły w czasie walk o władzę i pamięć o nich przepadła… Wystawa „Kraina grodów” zarysowuje historię powstania i funkcjonowania grodów na obszarze państwa piastowskiego.

Kurator: Anna Połuboczek

11 tablic 200×110 cm, tablice gotowe do powieszenia, bez ramek. Folder w pdf. do druku. Ekspozycja w pomieszczeniu.

 

OBLICZA SACRUM

Wystawa „Oblicza sacrum” przybliża ulotną sferę, która trwa na Ostrowie Tumskim już od ponad 1000 lat. Zaciszna wyspa to jedno z niewielu miejsc w Poznaniu, w którym na co dzień duchowość przeważa nad powszedniością dnia codziennego. Od wieków strzegą go świątynie – w niektórych nadal trwają modlitwy, a do niektórych już nigdy nie wejdziemy. W trakcie badań wykopaliskowych archeolodzy odkrywają kruche ślady strefy sacrum, które są świadectwem życia dawnych mieszkańców Ostrowa Tumskiego.

Kurator: Magdalena Sprenger i Anna Połuboczek

5 tablic, wymiary 100×70 cm w oprawach. Ekspozycja w pomieszczeniu. Folder w pdf do druku.

 

RODZINA I DZIECKO W ŚREDNIOWIECZU

Dawniej, tak jak i dziś, życie ludzi skupiało się wokół rodzinnego ogniska. Rodziny średniowieczne, podobnie jak współczesne, różniły się od siebie wielkością, miejscem zamieszkania, sposobem i standardem życia. Inaczej żyło się w mieście, inaczej na wsi, a jeszcze inaczej na królewskim dworze. Poza tym każdy członek rodziny miał ściśle określone obowiązki, których wypełnianie miało zapewnić jej przetrwanie i pomyślność. Myśląc o tej odległej przeszłości stajemy w obliczu wielu pytań. Jacy byli rodzice w tamtych czasach? W jaki sposób opiekowali się dziećmi? Jak wyglądał dziecięcy świat? Odpowiedzi można poszukać na wystawie.

Kurator: Klaudyna Bronowska

12 tablic dwustronnych o wymiarach 100 x 70 cm + stelaż

do ekspozycji w pomieszczeniach i na zewnątrz

 

SZACHY W ŚREDNIOWIECZU – ŚREDNIOWIECZE W SZACHACH

Wystawa posterowa o historii i roli gry w szachy. Fakt, że wciąż mamy możliwość obcowania z grą wymyśloną 15 stuleci temu w odległych Indiach, jest zasługą wielkiego rozkwitu jaki przeżyły szachy w średniowieczu (…) Epoka ta uczyniła z szachów grę królewską, zamiłowanie do niej przekazała kolejnym pokoleniom, dzięki czemu dziś możemy powiedzieć słowami francuskiego historyka Michela Pastoreau: Gra w szachy w rzeczywistości nie jest grą. Jest marzeniem o porządku świata (…) i przeznaczeniu człowieka. Marzeniem na wzór średniowiecza, o wszystkim co się kryje za pozorną realnością istot i rzeczy.

Kurator: Agnieszka Stempin

27 tablic o wymiarach 100×70 cm

 

ŚLADAMI ARYSTOTELESA

W związku z 2400. rocznicą urodzin Arystotelesa rezerwat przygotował specjalną wystawę, wydawnictwo albumowe kierowane do młodzieży oraz audycję z fragmentami tekstów Arystotelesa do odsłuchania ze stron internetowych Rezerwatu Archeologicznego Genius loci i Muzeum Archeologicznego w Poznaniu. Szkoły mogą bezpłatnie wypożyczać wystawę posterową prezentującą miejsca związane z życiem wielkiego filozofa.

Kurator: Agnieszka Stempin

Aluminiowy system wystawienniczy: 200×400 cm x1 + 200×300 cm x2.

Katalog dla instytucji wypożyczającej wystawę.

 

ŚWIAT OKOŁO 966

Przyjęcie chrztu w 966 r. było dla Polski kluczowym wydarzeniem, jednak w kontekście całego świata niekoniecznie tak doniosłym. Co zatem działo się w drugiej połowie X wieku w centrum i na rubieżach ówczesnego świata? Wystawa posterowa ukazuje poszczególne strefy i kontynenty, ich dziedzictwo duchowe i kulturowe w okresie, w którym Polska wchodziła w krąg kultury łacińskiej. Świat około 966 stwarza możliwość realizowania wędrówki w czasie i przestrzeni, odkrywania nowych zakątków, poznawania arcydzieł sztuki, architektury i techniki sprzed ok. 1050 lat.

Kurator: Małgorzata Żukowska-Gieżek

13 tablic, 100 x 70 cm

 

TEMPORA CHRISTIANA

Św. Augustyn odwołujący się do wielkiego przełomu dziejowego i wkroczenia historii na nowe tory, sformułował termin Tempora Christiana – czasy chrześcijańskie, które poza oczywistym duchowym wymiarem należy rozumieć jako początki europeizacji. Europa w zbliżonej do obecnej formie,  pod względem etnicznym i politycznym, kształtowała się stopniowo, w czasie około 200 lat pomiędzy połową IX a połową XI w. Wiek X, w którym chrześcijaństwo dotarło do naszych ziem, przyniósł ponad dwukrotne poszerzenie obszaru cywilizacji, do dziś nazywanej europejską. Państwa powstające wówczas, w większym lub mniejszym stopniu i kształcie przetrwałe do współczesności, łączyła przede wszystkim  religia chrześcijańska, stająca się pierwszym czynnikiem unifikującym kontynent. Dzisiejsza mapa Europy to efekt ówczesnych przemian. Wówczas, po raz pierwszy na naszym kontynencie powstała „wspólnota komunikatywna” z racji używania ponadnarodowych języków: greki na wschodzie, łaciny na zachodzie. Chrzest, czyli wstąpienie w poczet Kościoła, stawał się kamieniem milowym w dziejach państw europejskich.

Kurator: Anna Połuboczek, Magdalena Sprenger

Aluminiowy system wystawienniczy: 200×400 cm x1 + 200×300 cm x2. Ekspozycja w pomieszczeniu.

 

1000 LAT W NASZYJNIKACH

Wystawa jest częścią interdyscyplinarnego programu „Współczesne piękno dawnego drewna”. Poznańska projektantka dr Anna Orska stworzyła unikatową kolekcję. Po 1000 lat drewniany budulec, z którego wzniesiono pierwszy Poznań, powrócił w nowej artystycznej odsłonie.

Dla mnie było to niezwykłe doświadczenie obcowania z surowcem, który na co dzień mogą dotykać tylko specjaliści. Tworzywo to działa jak amulet, ma w sobie magię, historię i ciepło osad dawnych pokoleń. Daje wojowniczą moc, siłę i energię sprzed 1000 lat. Anna Orska.

 

Kurator: Agnieszka Stempin

12 tablic + 12 naszyjników – możliwość wypożyczenia gablot – do indywidualnego ustalenia.

 

 

FONTES VOL. 44

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego
w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.